LINKEK:

verkli.lap.hu

valyog.lap.hu

Mednyánszky Miklós

Kós Károly díjas örökségvédelmi szakértõ, a „Verklis”



2001 óta foglalkozom a hagyományos utcai zenélés egy különleges ágával, a kintornázással.

A XX. század harmincas évéig a pest-budai utcakép általánosan ismert és kedvelt része volt a kintornás. A zenegép hangos sípja vagy zongorát utánzó dallama gyakran megszólalt a bérházak udvarain, a vendéglõk kerthelyiségeiben. El sem lehetett képzelni nyáresti mulatságot, lakodalmat a Tabánban, Gellérthegyen vagy Óbudán kintorna nélkül.

A legegyszerűbb, néhány sípos – családi otthonokban működtetett – madárorgonáktól a templomi zenészt helyettesítõ automatákon keresztül a szekér nagyságú, dobokat, cintányérokat, húrokat megszólaltató zenegépig számtalan fajtáját ismerjük.

A zenélõ automaták és szerkezetek története összekapcsolódott olyan nagy emberekkel, mint Leonardo da Vinci, Athanasius Kircher, a tudós jezsuita páter vagy a magyar Kempelen.

A kintorna a hangrögzítésre alkalmas fonográf elterjedéséig – sõt, sokáig még azt követõen is – igen fontos szerepet játszott a köznapi emberek zenekultúrájában. Egy-egy új zenés színdarab, operett, opera népszerű betétdala, vagy egy új induló szinte már bemutatása másnapján megjelent az utcai zenészek repertoárjában. Neves zeneszerzõk – Beethoven, Sztravinskij, Ravel – alkottak zeneművet automatákra, írók, festõk örökítették meg a kintornást.

Csak Budapesten – Újpest, Kispest és az egyéb városrészek külön városnak számítottak – a húszas harmincas években még évi 200-250 kintornás engedélyt adtak ki. A II. világháború után is működött közülük jó néhány. A kintornás élete sok művészt ihletett meg. Az 1870-es években Tóth Ede írt színművet a "Kintornás családja" címmel, Kosztolányi, Karinthy és még jó néhány író, publicista örökítette meg a város alakjai között a zenegépek tulajdonosait. Hazánkban ennek ellenére az elmúlt évtizedekben a kintorna, a verkli, sípláda elfelejtõdött.


Öreg verklis
Öreg verklis

Saját zenegépemmel rendezvényeken, fesztiválokon, vásárokon gyakran fellépek. Játékomnak elsõsorban a gyerekek és azok az idõsek örülnek, akik még fiatal korukban hallottak, láttak kintornást.


Verklizés

Verklizés Verklizés

Verklizés

Verklizés
Verklizés

A verklizene mellett szívesen vállalom zenélõ gépek restaurálását is. 2003-ban újítottam fel a Sípos Étterem zongoraverklijét, és több kisebb sípládát is megjavítottam már.


Zenegép

Zenegép

Zenegép

Zenegép
Zenegép

A verklizés, kintornázás témájában végzett kutatásaim eredményét ezzel foglalkozó honlapomon és a Fekete Sas Kiadónál 2006-ban megjelent könyvembõl ismerhetik meg az érdeklõdõk.


A kintorna. Könyv egy elfeledett hangszerrõl és egy megszűnt mesterségrõl

A verklizés mellett fõ szakterületem a népi építészet kutatása. Több mint másfél évtizede foglalkozom a magyar nép olyan hagyományos építési anyagaival és eljárásaival, mint a vályog- és földanyagú építészet és a kõépítkezés.

Folyamatosan szerkesztem az ezzel foglalkozó honlapjaimat.

2004 óta rendelkezem kulturális örökségvédelmi szakértõi jogosultsággal, azóta majd’ két tucat vályogház felújításában közreműködtem szakértõként.


Vályogház

Vályogház

Vályogház
Vályogház

2005-ben jelent meg a Terc Kiadó Kft-nél a vályogházak karbantartásáról, felújításáról szóló nagy sikerű könyvem, mely azóta már a 3. kiadásnál tart.


Vályogház

Öt éves kutatómunka után 2009-ben jelent meg könyvem a népi építészet egy nem igazán ismert, de régen nagyon elterjedt vállfajáról, a Magyarországi barlanglakásokról. Kutatásaim során féltucatnyi településen fedeztem fel és vizsgáltam meg olyan barlanglakásokat, melyeket már az adott település lakói sem ismertek.


Magyarországi barlanglakások

2000-ben a Budai Vár természeti értékeinek megõrzéséért végzett munkám elismeréseként Pro Natura emlékérmet vehettem át.

2006-ban az épített örökség védelmében kifejtett tevékenységemet az Egyesület javaslatára Kós Károly díjjal ismerték el.


Pro Natura emlékérem
Pro Natura emlékérem

Kós Károly plakett
Kós Károly plakett


Elérhetõségem:

E-mail: m.mednyanszky@gmail.com